project 274: NAG-AES Lezingendag Elektroakoestiek

datum en tijden:
Dinsdag 3 oktober 2023
 09:00 inloop met koffie/thee
 09:30 ochtendprogramma
   A) De omnidirectionele puntbron, door Casper Jansen (ASCEE)
   B) Versterkers: principes en toepassingen, door Ruud Kaltofen (Hypex)
   C) MEMS in hearing aids, door Joep Bosch (Sonion)
 12:00 lunch
 13:00 middagprogramma 
   D) lezing en demo 'Virtuele Akoestiek op de HKU', door Antal van Nie en Thijs Muijs (HKU)
   E) Bioscoopgeluid: waarom Dolby Atmos? door Michel Schöpping (Sound Designer, Composer)
   F) Hoe ontwerp je een goede luidspreker, door Mark Devlaeminck (Devlaeminck Audio)
 16:00 borrel

locatie:
HKU Muziek en Technologie
Lokaal 1.41
Ina Boudier-Bakkerlaan 50
3582 VA Utrecht

aanmelden:
Aanmelding is niet meer mogelijk  .
Deelname aan deze bijeenkomst is vrij voor leden van AES, NAG en studenten.
NB: Zonder aanmelding is deelname niet mogelijk!
Deelname voor niet-leden € 60,- (Wellicht interessant: voor dit bedrag kunt u lid worden van het NAG)

dagvoorzitters:
Anne de Jong, Niels Consten (NAG)
Bert Kraaijpoel, Cees Mulder (AES)

abstracts:
A): Omnidirectionele puntbron
Een luidspreker heeft verschillende meetbare eigenschappen die zijn geluidskwaliteit bepalen, waarvan de frequentierespons en het afstraalpatroon twee belangrijke zijn. Nu is het met een elektronische equalizer mogelijk, om vrijwel elke frequentierespons te corrigeren tot het ideaal. Dit zou impliceren dat deze eigenschap er niet mee toe doet. Een luidsprekerontwerper kan zich dus richten op het afstraalpatroon, ook als de frequentierespons eronder lijdt. In deze presentatie bespreek ik een zelfbouwluidspreker, waarin dit tot in het extreme is doorgevoerd. De equalizer is een FIR-filter dat in het tijdsdomein wordt berekend, op basis van de gemeten impulsrespons van de luidspreker en die van de doelcurve d.m.v. de kleinste-kwadratenmethode. Het sterke gebruik van de equalizer brengt nadelen met zich mee, zoals een lager maximaal geluidsdrukniveau en een hogere niet-lineaire vervorming.

B): Versterkers, principes en toepassingen
Versterkers bestaan in vele gedaanten en voor een veelheid aan toepassingen. Bekend zijn diverse toepassingen in audioapparatuur, maar ook in meetsystemen, antennesystemen, sensortechniek en in automotive is versterkertechniek alomtegenwoordig. Deze korte lezing legt uit hoe de meeste versterkers werken aan de hand van een opamp model. Vervolgens wordt stilgestaan bij enkele concrete toepassingen uit de wereld van audio en meettechniek. Eigenschappen van opamps:
  - Bandbreedte, gain bandwidth product
  - Open loop gedrag
  - Closed loop gedrag 
  - Differential opamps en toepassingen audio:
  - Gebalanceerde en ongebalanceerde audio verbindingen
  - Filtering
  - Impedantie en aanpassing
  - Eindversterkers meten:
  - Meten met een oscilloscoop en probe; actief vs passief
  - Interfacen met sensors

C): MEMS in hearing aids
Sonion is a global leader in micro acoustic and micro mechanical technologies and solutions for hearing instruments, in-ear earphones and specialty headsets.
Modern hearing instruments feature advanced functions like directionality and adaption to the environment. As a general trend traditional solutions with single omni or directional microphones have been replaced with application of multiple microphones. In today’s hearing instruments the majority of microphones are based on MEMS technology although traditional electret microphones still exist in this market. MEMS microphone technology and development for hearing instruments focusses on low power consumption, low supply voltage and lowest noise possible. An overview of the latest developments will be given.

D): Virtuele akoestiek op de HKU
Voor de HKU is een immersief geluidssysteem ontwikkeld waar de akoestiek van de ruimte tot bespeelbaar instrument is gemaakt. Het doel is akoestiek aan te bieden als componeerbare parameter voor makers die de grens tussen realiteit en hyperrealiteit willen opzoeken. Het systeem bestaat uit 56 apart aangestuurde luidsprekers, microfoons en custom made software. Voor het project is een nieuw type luidspreker ontwikkeld dat ook de aanwezige akoestiek passief verbetert.
De ontwerpers Antal van Nie en Thijs Muijs presenteren de beginselen van het systeem en de techniek erachter. Onderwerpen die aanbod komen zijn:
  - omnidirectionele luidsprekers,
  - DML luidsprekers,
   - akoestische simulatie software en creatieve toepassen voor immersive audio.
De presentatie bestaat uit een lezing met bijbehorende geluidsdemo.

E): Bioscoopgeluid: waarom Dolby Atmos?
Bioscoopgeluid is een trendsetter voor geluidsweergave. Dolby Surround bijvoorbeeld vinden we ook in de huiskamer terug. Dolby Atmos is al beluisterbaar via virtuele geluidsweergave met behulp van de hoofdtelefoon. Wat maakt Dolby Atmos nou anders dan zijn voorganger? Waarom is er behoefte aan een dergelijke toepassing? Dat heeft alles te maken met hoe wij, de mens, richting waarnemen. Michel Schöpping belicht de achtergronden van Dolby Atmos en besteedt ook aandacht aan de fundamenteel andere manier van geluidsontwerp, object-based genaamd, die voor het mixen Dolby Atmos noodzakelijk is.

F): Hoe ontwerp je een goede luidspreker:  een inleiding tot luidspreker-ontwerp
Ben je gefascineerd door geluidskwaliteit en wil je de magie achter luidsprekers ontrafelen? Mark Devlaeminck ontwerpt ruim 30 jaar luidsprekers en zal over kastontwerp, behuizingprincipes, driver keuze en crossover design vertellen. Het zal gaan over voors en tegens van diverse principes en hoe je tot een goed ontwerp komt. Wat kun je verwachten?
  - Leer hoe de juiste behuizing het verschil maakt in prestaties.
  - Crossover-ontwerp, passief vs actief
  - Praktische benadering van luidspreker ontwerp

bereikbaarheid:
Zie het kaartje onderaan deze pagina of de website van de HKU.

contact:
Bert Kraaijpoel (see at bestuur)

(Indien het kaartje in uw browser niet laadt, kies dan s.v.p. hieronder: AES-NL)

View AES-NL in a larger map

(top)